Ziarul francez Le Parisien publică o amplă anchetă şi trage un semnal de alarmă: vehiculele care circulă cu motorină sunt un pericol pentru sănătate. În trei decenii, numărul de maşini diesel din Franţa a crescut de la două milioane, la 24 de milioane. Considerate mai puţin poluante, aceste motoare emit totuşi nişte particule exterme de fine ce-ar putea fi la originea a 42.000 de decese pe an.
Practic două maşini din trei care circulă în Hexagon sunt cu motor diesel, proporţie care-i face pe mulţi analişti să vorbească despre o adevărată "excepţie franceză". Totul a început în anii 60 când generalul de Gaulle a decis să promoveze intens energia nucleară. O revoluţie care a provocat închiderea vechilor centrale electrice care funcţionau cu motorină. Astfel, statul s-a trezit cu sute de milioane de tone de motorină devenită inutilă. Pentru a scăpa totuşi de acest impresionant stoc, statul a decis să nu mai taxeze această sursă de energie.
Constructorii de automobile au pofitat aşadar de această nişă tehnologică pentru a dezvolta motoare diesel care au devenit treptat extrem de populare în Hexagon, atât printre particulari cât şi în rândul transportatorilor rutieri. În anii 90, lobbyul fostului patron de la Peugeot-Citroen va fi atât de eficient încât motoarele disel, în anumite condiţii, vor beneficia chiar de avantaje fiscale, de "pastila verde" atribuită maşinilor ecologice. Motoarele diesel permit, e adevărat, reducerea poluării cu gaz carbonic specifică motoarelor normale.
Astăzi însă consensul constructorilor începe să se fisureze, firme precum Renault preferând să mizeze la maximum pe maşina electrică. Trezirea la realitate este însă poate prea târzie pentru anumiţi bolnavi. În ciuda filtrelor catalitice, dieselul ar putea declanşa un scandal comparabil cu cel al azbestului. Bruno Guibeaud, preşedintele uneia dintre cele mai mari reţele de