Motivaţia avansată de companii este că majorarea se face în funcţie de preţul petrolului brent, cursul valutar, TVA, accize sau redevenţe
Preţul petrolului brent era ieri cu peste 25% mai ieftin decât în aprilie, iar leul s-a depreciat anul acesta doar cu 7-8% faţă de dolar
În ultimii doi ani, benzinarii au majorat preţul carburanţilor cu 42 - 47%, deşi TVA şi redevenţele sunt la acelaşi nivel, iar scumpirile datorate accizelor sunt de numai 0,017 euro/litru
De ce scumpesc benzinarii carburanţii? Conform propriilor lor explicaţii, preţul carburanţilor de pe piaţa românească este majorat în funcţie de preţul petrolului brent, cursul valutar, TVA, accize, redevenţe, costuri de producţie sau... obţinerea profitului. Luate pe fiecare categorie în parte, vom observa în cele ce urmează că preţul mediu al benzinei ar trebui să fie cel puţin la nivelul din ianuarie 2011, adică cu cel puţin 35% mai ieftin decât acum.
Concret, preţul petrolului brent a ajuns ieri la acelaşi nivel ca în ianuarie 2011, la 98 dolari/barilul şi cu 25 de dolari mai puţin decât la 1 aprilie anul curent: o ieftinire cu peste 25% în numai două luni. Faţă de începutul anului leul a coborât faţă de dolar doar cu 7-8 procente.
În ianuarie 2010, barilul de petrol era de numai 82 dolari, adică cu 20% mai puţin decât în prezent, însă, în această perioadă carburanţii s-au scumpit la pompă cu aproape 50%.
În ceea ce priveşte accizele, acestea sunt majorate periodic conform calendarului stabilit de Ministerul Finanţelor, dar creşterile nu sunt spectaculoase: următoarea, programată pentru 1 ianuarie 2013 este de 17 euro pe tonă, adică o majorare a preţurilor carburanţilor cu 0,017 euro/litru.
Modificarea Codului Fiscal din vara anului 2010 a dus la creşterea TVA de la 19 la 24 la sută, ceea ce înseamnă că, cel puţin din acest punct de vedere, petroliştii nu aveau de