Pentru EVZ regizorul francez a explicat de ce consideră că toţi oamenii sunt cineaşti, că regia e o artă naturală şi că TIFF-ul înseamnă mai multă convivialitate. Sursa: HEPTA
În ceea ce îl priveşte pe cineastul Claude Lelouch, primele întrebări adresate la TIFF au fost despre "Un bărbat şi o femeie", filmul care a avut parte şi de o proiecţie aseară, la Cinema Florin Piersic. Lelouch a spus despre "După dealuri", lungmetrajul lui Cristian Mungiu dublu premiat la Cannes, că "e admirabil. Planul secvenţial este aristocraţia cinematografică, pentru că nu poţi trişa. Ultimele 20 de minute sunt răvăşitoare. Iar ultimele secvenţe nu sunt film, sunt complet în viaţă".
EVZ: La TIFF veţi primi premiul pentru întreaga carieră. Ce înseamnă premiile pentru dumneavoastră?
Claude Lelouch: Cred că atunci când ai părul alb primeşti şi recompense. Cred că am avut mare noroc, pentru că am putut să fac 45 de filme în 50 de ani. Dacă mi se dă această recompensă (premiul pentru întreaga carieră – n.r.) înseamnă că nu toate filmele pe care le-am făcut sunt proaste. Deci, sunt mulţumit. Mândria mea este satisfăcută.
Credeţi că regia e o meserie de la care cineva se poate pensiona?
Cinema-ul e o meserie care vă obligă să priviţi viaţa, să o observaţi. Nu poţi să fii cineast dacă nu eşti foarte, foarte, foarte curios. M-a obligat să observ oamenii. Filmez mereu. Acum, când purtăm această discuţie, eu de fapt vă filmez şi dumneavoastră, pe mine. Cinema-ul este o artă naturală. Ochii sunt cea mai frumoasă cameră de filmat din lume. Urechile sunt cele mai frumoase microfoane. Creierul e cea mai frumoasă maşină de montat. Toţi suntem cineaşti. Pentru mine, să fiu cineast înseamnă să fiu normal. Anormal ar fi să nu realizez filme.
Care a fost cel mai lung maraton de filme pe care l-aţi văzut?
Greu de zis. De când eram copil, am fost