EURO 2012, care incepe in aceasta seara, a impulsionat activitatile de investitii din Polonia si Ucraina, iar analistii se asteapta ca asa-numitul "efect Barcelona" sa perpetueze efectele pozitive ale acestui eveniment. Totusi, EURO 2012 sta si el sub spectrul riscului de escaladare a crizei din zona euro.
„Efectul Barcelona” este definitia data de economisti beneficiilor pe termen lung pe care un oras sau o economie le obtin din gazduirea unui eveniment sportiv de mare amploare.
Acest concept economic a devenit consacrat dupa Jocurile Olimpice din 1992 de la Barcelona, care au transformat orasul catalan, atat la nivelul infrastructurii, cat mai ales la nivel de imagine, devenind un centru si mai atractiv pe harta turistica a lumii.
Potrivit statisticilor oficiale de dupa Jocurile Olimpice, numarul de turisti a continuat sa creasca dupa incheierea evenimentului sportiv si orasul a devenit un magnet pentru turisti.
„Avem un exemplu concret si bun despre cum acest model se poate transpune in Polonia, facand din Campionatul European un catalizator al schimbarii”, a spus Jacek Bochenek, seful unui proiect referitor la Euro 2012 in cadrul Deloitte, citat de eubusiness.com.
Pentru a transpune „efectul Barcelona” in Polonia, este nevoie ca fanii care vor asalta cele patru orase poloneze ce vor gazdui meciurile de fotbal sa ramana cu o impresie placuta si sa isi doreasca sa se mai intoarca.
Totusi, tara plateste inca tribut trecutului comunist, iar cele patru orase – Gdansk, Poznan, Wroclaw si Varsovia – nu sunt tocmai un punct de referinta in ceea ce priveste atractiile turistice din Polonia.
“Cea mai mare investitie a Euro 2012 nu sunt stadioanele superbe, marile terminale de aeroport, drumurile si garile de tren. Este investitia in brand si reputatia Poloniei printre sutele de milionele de oameni care ne vor privi la televizo