V-ați luat de curând un cățel, o pisică, un hamster, un papagal sau un acvariu cu pești? Atunci tocmai ați devenit clientul pe termen lung al unei industrii în plină expansiune.
Radu Nicolescu l-a întâlnit pe Bobiță acum cinci ani. Era pui și se juca într-o cușcă, în vitrina unui pet shop dintr-un mall bucureșetean. „Îmi doream de mult un câine și, când l-am văzut, pur și simplu am intrat și l-am cumpărat. A costat vreo 800 de lei. Dar n-a fost decât începutul“, povestește bărbatul. Au urmat accesoriile (cușcă, zgardă, lesă, castroane), mâncarea („papă cam de 200 de lei pe lună“), vizitele periodice la veterinar și la coaforul canin.
Radu nu știe exact de unde provine Bobiță: de la un crescător român sau din străinătate? „Din păcate, România s-a transformat într-un debușeu pentru animalele crescute în Ungaria și Slovacia, care au adesea probleme de sănătate. E cumva ironic că de la noi cumpără mai mult occidentalii“, explică Florin Giurgiucă, proprietarul canisei Fantasy din Moșnița Nouă, Timiș. El spune că a investit până acum, numai în construcții, aproape 50.000 de euro, dar că în 2011 și 2012 afacerea a mers mai prost decât în 2010. „Avem 40 de câini aici, plus unii crescuți în familiile unor colaboratori, iar prețul hranei sau taxele de participare la concursuri au crescut. Așa că, dacă nu ar fi și multă pasiune la mijloc, aș fi renunțat până acum. Știu cazuri în care canise mari au dat faliment tocmai pentru că aveau niște așteptări financiare disproporționate“, arată bărbatul.
Hrana, în topul vânzărilor
Ca și în cazul lui Bobiță, majoritatea animalelor de companie de rasă sunt cumpărate din pet shopuri. Acestea au avantajul că sunt aproape de clienți, că prezintă încredere și că oferă și mâncare, accesorii sau consultanță. Rețeaua Animax, de pildă, are 25 de magazine în toată țara și a avut, în 2010, o cifră de af