Timp de 50 de zile, pianistul Horia Mihail susţine un turneu extraordinar în 20 de oraşe din România mergând cu „Pianul călător“ în locuri unde muzica ajunge mai greu.
După succesul pe care l-a avut anul trecut prima ediţie a turneului „Pianul călător", Horia Mihail revine în această perioadă cu o nouă provocare, iar până pe 30 iunie muzicianul va străbate ţara de la nord la sud şi de la est la vest, ajungând de la Caracal la Mamaia şi de la Focşani la Sânnicolau Mare. Am stat de vorbă cu Horia Mihail înainte de începutul călătoriei.
Cât de greu e să fii muzician în România acestui moment, gustul românilor pentru muzica clasică, peisajul actual al sălilor de concerte în oraşele româneşti sunt doar câteva dintre problemele discutate cu unul dintre cei mai îndrăgiţi pianişti ai momentului. Vineri, în acest weekend, va susţine un concert la Piteşti, iar pe 12 şi 15 iunie va cânta la Sala Radio din Bucureşti.
„Weekend Adevărul": Turneul cu „Pianul călător" este o încercare de culturalizare a publicului din România, mai ales al celor din oraşele unde astfel de evenimente ajung mai greu?
Horia Mihail: Nu cred că publicul român are nevoie de culturalizare pentru că, după părerea mea, este destul de cult. Şi spun asta din experienţa mea pe scenele ţării, din 1982 încoace... Înainte de 1989 sălile erau pline din motivele ştiute, cultura era unul din puţinele moduri de a evada şi de a supravieţui. Mi-aduc aminte Ateneul Român în iernile dinainte de '89. Era un frig fantastic şi cântam cu pulovere pe sub frac, iar foarte mulţi colegi aveau tăiate buricele de la mănuşi. Şi totuşi, sălile erau pline. Pe urmă a venit o perioadă în care fiecare român a crezut că va deveni un mic Rockefeller şi şi-a pus energia în cu totul alte direcţii. Iar sălile de teatru sau de concert s-au golit. Am asistat la acest fenomen, însă, din depărtare, fiind plec