Directorul Operei Naţionale din Bucureşti susţine talentul în anumite condiţii.
Într-o ţară în care manelele sau muzica popcorn le auzi la tot pasul, unde grătarele sfârâie pe ritmurile turbate ale lui Salam şi Minune, mai există români care merg la Operă să-şi încânte simţurile cu ariile lui Verdi, Wagner, Mozart şi alţi compozitori celebri. Culmea, sunt chiar destul de mulţi, având în vedere că sala de spectacol e mai tot timpul plină, iar spectacolele multe. E adevărat, e mai ieftin să mergi la Operă decât la cinematograf, iar spectacolul de pe scenă e sigur mai bun decât multe filme care "rup" box-office-ul.
Cătălin Ionescu Arbore, directorul Operei Naţionale Române din Bucureşti, autorul revirimentului cultural de care se bucură instituţia, a stat de vorbă cu EVZ şi a explicat motivele pentru care acest gen muzical a reînceput să intre în inima românilor.
Evz: Manele sau operă?
Cătălin Ionescu Arbore: Din fericire, lumea vine şi la Operă pentru că sunt oameni care apreciază spectacolele live în care ai parte de muzică, teatralitate, prestanţă pe scenă. Opera e un punct de atracţie în acest moment, iar oamenii reuşesc, cu ajutorul spectacolelor noastre, să iasă din cotidian. Există chiar şi împătimiţi ai operei care nu ratează niciun spectacol, care îşi cheltuie şi ultimii bani pentru bilete, chiar dacă, în acest moment, pentru a intra la operă nu trebuie să plăteşti prea mult.
Care e explicaţia revirimentului Operei?
Cred că cele mai importante elemente sunt dezamăgirea publicului faţă de spectacolul politic românesc şi faţă de lipsa de conţinut a programelor TV. La începutul anilor ’90 românii urmăreau şi şedinţele Parlamentului la televizor, acum însă, în afară de circ electoral nu mai au ce vedea. Aşa că s-au reorientat, iar priza directă pe care o pot avea doar într-o sală de spectacol în care sunt con