Regizorul francez Claude Lelouch (foto), invitat de onoare al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca, în cadrul căruia i s-a decernat, miercuri, Premiul pentru întreaga activitate, a acordat un interviu Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES în care vorbeşte despre creaţiile sale cinematografice realizate „pentru inimă şi nu pentru inteligenţă“, despre neapartenenţa sa la „noul val“, despre riscuri şi libertate
AGERPRES: Publicul care a vizionat la TIFF filmul „Les uns et les autres/Unii şi alţii“, turnat în 1981, cu o distribuţie impresionantă, a aplaudat fascinat, la finalul proiecţiei, minunata dumneavoastră creaţie cinematografică. Spuneaţi, cândva, că un regizor este un fabricant de miracole şi aţi captivat, din nou, cinefilii cu un film de excepţie, despre miracolul muzicii, realizat în urmă cu 31 de ani. A avut sau nu vreo semnificaţie faptul că trei dintre actorii de mare renume - Robert Hossein, Geraldine Chaplin şi James Caan - au fost distribuiţi în acest film în dublu rol?
Claude Lelouch: Nu a fost o semnificaţie anume, puteau să facă dublu rol. M-am gândit că este mai credibil aşa. Toate poveştile din „Les uns et les autres“ sunt adevărate, luate din realitate. De fiecare dată când m-am apropiat de această realitate a fost mai bine ca Geraldine Chaplin să readucă în faţa noastră personajele de atunci. Ea a reuşit să facă totul formidabil. Geraldine Chaplin este o mare actriţă.
AGERPRES: Spre deosebire de „Un bărbat şi o femeie“, unde totul este seducător, intim, în „Unii şi alţii“ totul este acaparat de ceea ce este mai rău în lume - războiul - care deformează dramatic raporturile umane, însă muzica vindecă toate rănile sufleteşti.
C.L.: „Unii şi alţii“ este un film pentru inimă, nu pentru inteligenţă. Artiştii sunt oameni care ating esenţialul, în schimb politica face afaceri. M-a interesat să re