Aşa cum era de aşteptat, etapa a opta a ediţiei din acest an Turului Ciclist al României a fost cea mai interesantă, dar şi cea mai dificilă, cu doar un sprint şi nu mai puţin de patru căţărări, dintre care ultima, chiar înainte de sosire, cu grad de dificultate foarte mare. Cursa s-a desfăşurat pe ruta Râmnicu Vâlcea - Novaci - Rânca - Vârful Păpuşa, traseu cu o lungime de 126 km, al cărui punct de maxim interes a fost noua şosea Transalpina, pe care s-a mers în premieră în Mica Buclă, până la o altitudine de 2124 m.
Startul s-a dat la Râmnicu Vâlcea şi la doar câteva secunde s-a produs prima desprindere Eduard Grosu (Romania), Christian Grazian (Friulli), Stefan Gaebel (Univega), Alexandru Ciocan (CS Otopeni) şi Dmytro Popov (Ukraine) instalându-se în fruntea plutonului. Cei cinci rutieri au continuat să se distanţeze, înainte de prima căţărare având un avans de 1 minut şi 25 secunde. Distanţa dintre evadaţi şi restul rutierilor s-a mărit cu fiecare kilometru astfel încât la km 63 au avut şi patru minute avans. După căţărarea de la Poienari, plutonul a început să recupereze din handicap, iar după sprintul de la Novaci, câştigat de Alexandru Ciocan, urmat de Popov şi Gaebel, avantajul celor cinci a început să scadă. Mai mult, după sprint, Popov nu a mai făcut faţă efortului şi a fost prins de pluton.
Marea căţărare, cu pante cu înclinaţii care variază între 5 şi 16 la sută abia începuse. În grupul evadaţilor, Eduard Grosu a atacat şi s-a distanţat la 7 secunde de Ciocan, Grazian şi Gaebel. În urmărirea tânărului rutier român au plecat însă Matja Kvasina, lider clasamentului general înainte de această etapă, Johannes Heider (UR - Krostitzer University), şi Victor De La Parte Gonzales (SP Tableware). Cu 15 km înainte de sosire, tripleta Kvasina, Heider şi De La Parte avea un avans de 55 de secunde de pluton, Andrei Nechita, cel mai valoros român