De la o vreme, tarile europene care au reusit sa-si faca mai mult vile pentru vamesi decat autostrazi, trag tot mai mult cu ochiul la ofertele ispititoare venite dinspre tara soarelui-rasare, care promit executii rapide, ieftine si spectaculoase.
Din capul locului, China are un atu imbatabil: si-a construit 65.000 km de autostrada, avand cea mai dezvoltata retea dupa SUA, iar programul de viitor prevede sa ajunga la 100.000 km, pana in anul 2020. La asemenea performanta, iti vine sa mergi pe mana harnicilor antreprenori chinezi, predispusi sa trateze si cu oameni saraci.
Trebuie totusi sa judecam lucrurile la rece. Autostrazile chinezesti, construite dupa propriile norme, nu sunt totdeauna compatibile cu prevederile europene sau americane. Din capul locului, o astfel de autostrada, realizata la noi, ar putea aduce prejudicii atat imaginii, cat si turismului. Asa ceva ii dezavantajeaza pe chinezi din capul locului.
In schimb, ii avantajeaza atat pretul scazut de care vorbeam, cat si termenele scurte de executie pe care le inscriu in contracte. Ele sunt justificate atat prin numarul mare de utilaje de care dispun companiile chineze, cat si prin personalul numeros, disponibil pentru toate specialitatile. La aceste puncte, alti ofertanti se prezinta mai slab.
Ca urmare, oferta chineza pentru autostrazi este ispititoare, iar tarile din rasaritul Europei, foarte rezervate fata de preturile occidentale, au toate motivele sa-i de atentie.
Planurile bulgarilor
Iata insa ca in ultima vreme, analisti bulgari ridica unele semene de intrebare, cu privire chiar la atragatoarele avantaje ale executantlor chinezi. Fireste, analistii bulgari nu pun problema intamplator: Bulgaria intentioneaza sa construiasca o autostrada menita sa faca legatura dintre frontiera cu Romania, respectiv de la Ruse, pana la frontiera c