Susţin propunerea radicală a doamnei Alina Mungiu Pippidi privind reexaminarea tuturor titlurilor didactice si academice, lansată la http://romaniacurata.ro/in-dezbatere-universitati-fara-impostori–2873.htm.
Pasii concreti sugerati de ARC sunt: 1. reanalizarea criteriilor, le facem pretentioase, dar nu absurde; 2. adoptate si anuntate, se anuleaza toate contractele pe viata (tenured) si se inlocuiesc cu contracte temporare de trei ani; 3. toate cadrele didactice universitare au la dispozitie trei ani pentru a le indeplini, dupa care are loc evaluarea generala, inclusiv un control pentru plagiat al tuturor lucrarilor de doctorat din ultimii 20 de ani; cine nu corespunde isi pierde contractul permanent (titlul, in cazul doctorilor).
Consider că iniţiativa doamnei Alina Mungiu Pippidi reprezinta o formă raţională de reclădire a sistemului. Sugestiile formulate de dânsa oferă, în opinia mea, un răspuns la o problemă reală, structurală a sistemului de educaţie din România: pregătirea sistemului pentru performanţă. Eu cred că nu au fost intreprinse nicicând acţiuni instituţionalizate şi bugetate corespunzător pentru a se asigura premisele performanţei. Să fim serioşi, cercetarea academică este relativ clandestină, o face fiecare cadru didactic pe timpul şi pe banii lui. Dar, totuşi, evaluarea şi avansarea în carieră se fac după rezultatele în cercetare. Accesul la finanţare este o poveste cu final schimbat în fiecare competiţie.
Relevant este şi faptul că nu au existat/există proceduri prin care cei implicaţi în sistemul universitar/de cercetare să fie “educaţi” în privinţa practicilor şi standardelor în domeniu. De altfel, în planurile de învăţământ nu există discipline dedicate epistemologiei, logicii sau metodologiei cercetării, iar actuala formulă de pregătire doctorală a eliminat obligaţia participării la cursuri avansate pe aceste probleme. Nu ma