O hotarare recenta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (in continuare, „Curtea” sau „CJUE”) a analizat posibilitatea introducerii intre criteriile de acordare a achizitiilor publice a conditiilor privind provenienta ecologica sau din comertul echitabil a produselor.
Curtea a admis, de principiu, ca autoritatile contractante din statele membre UE sunt autorizate sa aleaga criterii de atribuire bazate pe consideratii de mediu si de ordin social. De asemenea, a stabilit si cateva dintre conditiile in care pot fi stabilite aceste criterii de atribuire.
Astfel, Curtea a confirmat practica sa in materii similare, potrivit careia legislatia UE in materia achizitiilor publice nu se opune ca, de exemplu, in cadrul unui contract de furnizare de electricitate, autoritatea contractanta sa retina un criteriu de atribuire care consta in faptul ca electricitatea este produsa pornind de la surse de energie regenerabile .
In august 2008 provincia olandeza Noord-Holland a publicat un anunt de participare la atribuirea unui contract de achizitii publice pentru livrarea si gestionarea unor distribuitoare de cafea. Anuntul sublinia importanta acordata de provincie utilizarii in distribuitoarele de cafea cu precadere a produselor ecologice si care provin din comertul echitabil. Astfel, se specifica faptul ca, „in ceea ce priveste consumul de cafea si de ceai, provincia Noord-Holland utilizeaza etichetele de calitate Max Havelaar si EKO” si ca, in masura in care este posibil, si alte ingrediente decat ceaiul si a cafeaua, precum laptele, zaharul si cacaua ar trebui sa corespunda acestor doua etichete. La scurt timp s-a precizat intr-o nota de informare ca alte etichete vor fi de asemenea acceptate „in masura in care criteriile sunt comparabile sau identice”.
Comisia Europeana a formulat o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva Olandei, invo