În plină criză, Europa caută cu disperare resurse de creştere economică. Turismul ar putea fi o soluţie, însă ţări precum România nu par să ştie cum să exploateze această resursă. Cel puţin asta reiese dintr-un studiu dat publicităţii de firma de consultanţă PriceWaterhouseCoopers.
Criza economică a afectat turismul peste tot în lume, fără îndoială. Din studiul PriceWaterhouseCoopers reiese însă că turismul românesc a avut cel mai mult de suferit la nivel european: veniturile din această industrie au scăzut în ultimii patru ani cu 16 procente, ajungând în 2011 la doar 600 de milioane de euro. În aceste condiţii, contribuţia turismului la Produsul Intern Brut s-a limitat la 1,4%, mult prea puţin, dacă ne gândim că în Bulgaria vecină turismul contribuie cu 3,6% la PIB, în Ungaria cu patru procente şi în Republica Cehă cu 2,8%.
PriceWaterhouseCoopers vede mai multe cauze: în primul rând, a fost recesiunea care a golit buzunarele turiştilor. În al doilea rând, însă, România stă prost la capitolul infrastructură turistică şi servicii. Prin urmare, pentru a schimba situaţia, autorităţile ar trebui să investească in dezvoltarea industriei turistice, însă specialiştii de la PriceWaterhouseCoopers admit că dată fiind competiţia acerbă, acest lucru nu va fi de ajuns. Atunci, recomandă experţii, "România ar putea utiliza o strategie de marketing diferită, promovându-se drept o ţară încă neafectată de efectele secundare ale turismului de masă, poziţionându-se drept o destinaţie de aventură pentru turiştii interesaţi să se abată de la traseele aglomerate".
România ar trebui, de asemenea, să-şi fidelizeze proprii cetăţeni: din studiu reiese că turiştii români au cheltuit din ce în ce mai puţin în ţara lor, de la un miliard de euro în 2008, la 900 de milioane anul trecut. Şi aceştia nu duc lipsă de bani, dar preferă alte destinaţii, reiese dintr-un alt studi