Scăderea numărului de turişti străini şi a cheltuielilor realizate de aceştia la noi în ţară au dus la reducerea veniturilor industriei turistice cu 16% în ultimii patru ani, până la 1,5 miliarde euro în 2011, potrivit PwC România. “Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a ţărilor central şi est-europene, Polonia, Slovacia şi România fiind pieţele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au văzut astfel nevoiţi să-şi reducă cheltuielile pentru vacanţe. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbări în comportamentul consumatorilor a fost cel al vacanţelor în străinătate, turiştii români reducându-şi cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane euro în 2008 la 310 milioane euro în 2011”, a declarat Andrei Creţu, manager în cadrul PwC România.
Potrivit studiului, cheltuielile turiştilor străini au scăzut de la peste 750 de milioane euro în 2008 la mai puţin de 600 milioane euro în 2011, în vreme ce turiştii autohtoni şi-au redus cheltuielile în această perioadă de la 1,01 miliarde euro la 900 milioane euro. În ultimii patru ani, rata medie anuală de creştere a industriei turistice locale a fost negativă, respectiv 5,7%. Raportul arată totodată că România are una dintre cele mai scăzute rate de ocupare hotelieră din Europa, de 26%. “Turismul este un sector economic foarte competitiv, iar România trebuie să-şi pună lucrurile la punct pentru a atrage un număr mai mare de turişti străini. România ar putea utiliza o strategie de marketing diferită, promovându-se drept o ţară încă neafectată de efectele secundare ale turismului de masă, poziţionându-se drept o destinaţie de aventură pentru turiştii interesaţi să se abată de la traseele aglomerate”, a mai spus Creţu.
Turismul, 1,4% din PIB
Studiul arată că industria turistică din România a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, dacă se