Veniturile industriei turistice din România s-au redus cu 16% în ultimii patru ani, până la aproximativ 1,5 miliarde EUR în 2011, potrivit unui recent studiu PwC România. Scăderea a fost cauzată în principal de reducerea numărului de turişti străini şi a cheltuielilor acestora, de la peste 750 de milioane EUR în 2008 la mai puţin de 600 milioane EUR în 2011.
Turiştii autohtoni şi-au redus de asemenea cheltuielile, însă scăderea a fost mai mică, de doar 11%, de la 1,01 miliarde EUR la 900 milioane EUR. În ultimii patru ani, rata medie anuală de creştere a industriei turistice locale a fost negativă, respectiv -5,7%.
„Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a ţărilor central şi est-europene, Polonia, Slovacia şi România fiind pieţele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au văzut astfel nevoiţi să-şi reducă cheltuielile pentru vacanţe. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbări în comportamentul consumatorilor a fost cel al vacanţelor în străinătate, turiştii români reducându-şi cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane EUR în 2008 la 310 milioane EUR în 2011”, a declarat Andrei Creţu, Manager, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România, unul dintre autorii studiului.
Acelaşi studiu indică şi faptul că industria turistică din România a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, dacă se adaugă şi contribuţiile indirecte şi cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de EUR la PIB-ul României. Chiar şi aşa, sectorul turistic românesc are o contribuţie redusă la PIB în comparaţie cu alte ţări din regiune (în Bulgaria turismul reprezintă 3,6% din PIB, în Ungaria 4%, iar în Republica Cehă 2,8%).
„Deşi sectorul turistic al României are un potenţial real de creştere, infrastructura de transport şi cea hotelieră inadecvată împiedică de