Veniturile industriei turistice din România s-au redus cu 16% în ultimii patru ani, până la 1,5 miliarde euro în 2011, în principal din cauza scăderii numărului de turişti străini şi a cheltuielilor acestora, piaţa locală fiind una dintre cele mai afectate de criză din regiune, potrivit PwC România.
Cheltuielile turiştilor străini au scăzut de la peste 750 de milioane de euro în 2008 la mai puţin de 600 mil. euro în 2011, în vreme ce turiştii autohtoni şi-au redus cheltuielile în această perioadă de la 1,01 miliarde euro la 900 milioane euro. În ultimii patru ani, rata medie anuală de creştere a industriei turistice locale a fost negativă, respectiv -5,7%, a anunţat compania de consultanţă şi audit.
"Recesiunea a avut un impact sever asupra industriei turistice a ţărilor central şi est-europene, Polonia, Slovacia şi România fiind pieţele cele mai afectate. Recesiunea a redus veniturile disponibile ale consumatorilor, care s-au văzut astfel nevoiţi să-şi reducă cheltuielile pentru vacanţe. De departe, cel mai afectat segment de aceste schimbări în comportamentul consumatorilor a fost cel al vacanţelor în străinătate, turiştii români reducându-şi cheltuielile cu 30%, de la 460 de milioane euro în 2008 la 310 milioane euro în 2011", a declarat într-un comunicat Andrei Creţu, manager în cadrul PwC România şi unul dintre autorii studiului.
Studiul arată că industria turistică din România a contribuit cu 1,4% la PIB, dar, dacă se adaugă şi contribuţiile indirecte şi cele induse, turismul aduce aproape 6 miliarde de euro la PIB-ul României. Sectorul turistic românesc are însă o contribuţie redusă la PIB în comparaţie cu alte ţări din regiune, în condiţiile în care în Bulgaria reprezintă 3,6% din PIB, în Ungaria 4%, iar în Republica Cehă 2,8%.
"Deşi sectorul turistic al României are un potenţial real de creştere, infrastructura de transport şi cea ho