Cea mai mare problema a pietei romanesti de carte este reteaua slaba de distributie si, tocmai de aceea, foarte multi editori au inceput parteneriate cu diferite companii de presa pentru a vinde carti impreuna cu ziare ori reviste, a afirmat pentru Wall-Street.ro Dan Vidrascu, cofondator si director general al Editurii Litera International, companie cu o cifra de afaceri in jurul a 10 milioane de euro anul trecut.
In Romania sunt in prezent in jur de 200-300 de librarii si cateva mii de chioscuri.
Pentru a-si creste vanzarile, Editura Litera International a inceput sa dezvolte de la finalul lui 2010 propria retea de distributie, mai exact a investit in deschiderea de magazine pentru vanzarea de carte (bookstop). In prezent, detine 28 de astfel de unitati la nivel national, iar pana la finalul anului managerul companiei vrea sa ajunga la 50. Investitia intr-un astfel de magazin este de circa in jur de 5.000-7.000 de euro.
De asemenea, pentru a-si creste businessul compania a inceput sa colaboreze din 2008 cu diferiti editori de presa. Primele carti lansate in astfel de parteneriate au fost impreuna cu Saptamana Financiara.
“Pentru noi, chioscul a reprezentat accesul la o retea de distributie mult mai eficienta. In Romania este un consum redus de carte si din cauza unei distributii foarte slabe. Cea mai mare problema pe care o are industria editoriala din Romania vine din distributie”, explica Vidrascu. Vanzarile de carte cu ziare/reviste au scazut simtitor in ultimul an Pe de alta parte, contractele cu editorii de ziare si reviste au crescut veniturile si notorietatea companiilor care s-au implicat in acest tip de business si a permis romanilor sa cumpere carti la preturi foarte mici. De exemplu, Editura Litera a lansat pe piata editii cartonate si cu noua lei. Insa daca in urma doi, trei ani aceasta piata era in plin avant, in ultimul