Cu toate că majoritatea românilor îşi doresc să plătească creditele sau facturile la utilităţi şi telefon, aproape 80% dintre cei care înregistrează restanţe au ajuns în această situaţie din cauze unor evenimente neprevăzute, şi mult mai puţini din cauza supraestimării situaţiei lor financiare, potrivit unui studiu prezentat de compania de colectare creanţe Kruk International. Pe de altă parte, românii preferă în majoritatea lor să se consulte cu familia sau prietenii pentru găsirea unei soluţii în caz de restanţă şi foarte puţin cu creditorii sau specialiştii în recuperare creanţe.
Pentru a observa care e atitudinea debitorilor, Kruk International a comandat un studiu multicultural în principalele ţări în care are prezenţă – România, Cehia şi Polonia.
Potrivit studiului, 1 din 4 românia (25%) recunoaşte că are probleme la plata în timp a obligaţiilor financiare, în vreme ce numai 1 din 8 cehi şi 1 din 10 polonezi recunoaşte că ar avea aceeaşi problemă.
Totodată, 1 din 7 români (15%) au spus că au făcut un credit nou pentru a plăti unul anterior. Ceva mai puţini, dar cu un procentaj semnificativ, cehii (13%) şi polonezii (9%) au recunoscut că au făcut cel puţin o dată un credit nou pentru a stinge altul vechi.
Evenimentele neprevăzute, principala cauză a restanţelor românillor
Mult mai mult decât cehii şi polonezii, românii sunt convinşi că persoanele afectate de datorii restante sunt mai ales acelea care au ajuns în dificultate financiară în mod accidental, de exemplu din cauza pierderii locului de muncă, scăderii salariilor, bolilor sau deceselor/accidentelor. Astfel, 78% din români cred că aceste evenimente neprevăzute sunt cauza pentru care debitorii au ajuns să înregistreze restaţe la plata obligaţiilor, în vreme ce 41% dintre cehi sau 50% dintre polonezi au acceaşi părere, arată studiul.
Interesant este faptul că doar 6% di