Vânzările Licitaţiei de Vară Artmark, organizată astăzi, la Bucureşti şi Chişinău, cu 193 de loturi, au depăşit 1,33 milioane de euro. Cele mai scumpe opere au fost un tablou de Grigorescu (195.000 de euro) şi unul de Tonitza (110.000 de euro), înregistrându-se, totodată, ai multe recorduri de autor.
Licitaţia de marţi seară a casei Artmark a fost primul astfel de eveniment organizat şi peste graniţe, în sistem duplex Bucureşti - Chişinău, oferind o selecţie excepţională de artă de patrimoniu şi contemporană, realizată de creatori importanţi, deopotrivă români şi basarabeni."Ciobănaş cu turma de oi" (ulei pe pânză, 65 x 43 cm, estimare 150.000 - 250.000 de euro), o celebră pictură din 1901, a deschis seria celor circa 30 de picturi cu provenienţe ilustre, grupate în cea mai aşteptată secţiune a serii, Tezaur.
Una dintre imaginile cele mai recognoscibile din arta românească, ciobănaşul lui Grigorescu a devenit motivul caracteristic pentru satul românesc tradiţional, la începutul secolului XX. Pictura a provenit din colecţia Scarlat C. Arion (1868 - 1937), deputat şi senator în Parlamentul de dinainte de război, în a cărui familie rămâne pentru aproape un secol, pentru a ajunge, cu douăzeci de ani în urmă, într-o importantă colecţie privată bucureşteană.
"Jucătoarea de şah", printre recordurile de autor
O altă capodoperă a licitaţiei, realizată între 1929 - 1932, este "Nud văzut cu spatele" de Nicolae Tonitza (ulei pe carton, 70 x 60,5 cm), încă o bijuterie a creaţiei maestrului, care a ieşit pe piaţa de artă din importanta colecţie bucureşteană Horia Zaharia. Tema nudului reprezintă, alături de portretele de copii, unul dintre capitolele cele mai apreciate ale operei lui Tonitza, care i-a adus de altfel şi recordul de vânzare pe piaţa românească, cu "În iatac", adjudecată, în Licitaţia de Iarnă 2011, cu preţul deocamdată maxim oferit pentru o op