Bucuresti, 12 iunie. Caldura mare, mon cher, inca de dimineata! Nu-i las pe cei de la meteo sa ma sperie cu avertizarea de canicula si pornesc spre Opera Nationala unde au loc ultimele repetitii ale scolii de balet Educa, inaintea spectacolului de sfarsit de an. Daca anul trecut le-am admirat pe micutele balerine printre sutele de spectatori ce au umplut sala Operei Nationale, anul asta m-am furisat in culise pentru a vedea ceea ce spectatorului obisnuit nu-i este permis - truda din spatele cortinei pana cand luminile inunda scena, anuntand inceputul unei fascinante povesti coregrafice.
E furnicar in cabinele din imediata vecinatate a culiselor. O caut pe coregrafa, dar nimeresc in cabina celor mai mici balerine. Nu au mai mult de cinci sau sase ani, dar amutesc in fata seriozitatii lor. Asezate pe covor isi leaga panglicile ce fixeaza flexibilii pe picior. In liniste, cu gandul la ce urmeaza. Tot ele ma indruma politicos catre a doua cabina.
“Ne imbracam deja pentru primul dans?”, intreaba o fetita cu vocea amprentata de emotie. “O sa fie bine. Esti o artista!”, o incurajeaza o colega mai mare, prinzand-o de umeri si ajutand-o sa ajunga in culise. Nimerisem fara urma de indoiala in mijlocul unei familii care gravita in jurul profesoarei pe care o cautam. Ii recunosc vocea. O zaresc apoi pe scena, intr-un con de lumina, urmarind atenta miscarile solistei Gabriela Durleci, interpreta personajului “Frumoasa fara nume” . Un rol care da si titlul spectacolului coregrafic in doua acte, o adaptare dupa povestea “Plus Belle que Fee”, de Caumont de la Force. Scena ii este familiara Gabrielei, care colaboreaza cu ansamblul artistic al Operei Nationale la spectacolul coregrafic “Craiasa Zapezii”.
Colajul muzical al spectacolului “Frumoasa fara nume” cuprinde fragmente din Delibes, Chopin, Glazunov, Strauss, Ceaikovski, Paganini, Smetana, Bach, Sholtakovich