Preşedintele Asociaţiei EDU-CER face estimări despre rezultatele examenului maturităţii.
Ştefan Vlaston, cunoscut expert în Educaţie, face previziuni despre cum se va desfăşura examenul de bacalaureat din acest an şi vorbeşte despre incompatibilitatea dintre sistemul de învăţământ şi piaţa muncii.
Evz: Cum comentaţi planurile sindicatelor din învăţământ şi ale ministrului Liviu Pop de a introduce Bac-ul diferenţiat chiar de anul viitor?
Ştefan Vlaston: Şi acum putem spune că avem un bacalaureat diferenţiat. Dificultatea probelor de matematică diferă de la filiră la filieră. Într-un fel dau cei cu profil tehnologic, într-un fel dau cei de la vocaţional. În concepţia ofiialilor de la minister, Bac-ul diferenţiat înseamnă subiecte mai uşoare, ca să treacă mai mulţi. Trebuie să vedem dacă vor face totul aşa cum prevede Legea Educaţiei, unde se vorbeşte de introducerea unui subiect transdisciplinar, cu întrebări din patru materii, ceea ce presupune o dificultate imensă. Apoi trebuie schimbată programa, modul de admitere la facultate.
De ce credeti că numărul celor înscrişi la Bac a fost cu mult sub estimările şefilor de la Educaţiei?
Aici, există două explicaţii. În primul rând, elevii s-au lămurit că nu mai merge să copieze în stânga şi-n dreapta, camerele de supraveghere chiar funcţionează. În al doilea rând, e vorba că o diplomă de liceu sau de facultate nu mai reprezintă o miză pentru nimeni. Statul, singurul care ţinea cont la angajare de actele astea, a ieşit de pe piaţa muncii, iar privaţii îi cheamă la interviu, îi ţin în probe, nu se uită la diplome, ci la ceea ce ştiu să facă. Ieşim din paradigma "fabricilor de diplome" şi revenim la paradigma "munca e brăţară de aur". Uitaţi-vă numai la oferta Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă! 80% dintre job-urile scoase la concurs sunt pentru meseriaşi, o singură o