În curând, operațiunile de retail banking vor încăpea într-un smartphone sau un card cu CIP. Avansul tehnologic permite băncilor comerciale să își regândească serviciile de la A la Z.
După hipermarket și credit cu buletinul, moda s-a schimbat radical. „Toate băncile își optimizează acum strategia de retail, își regândesc produsele și tehnicile de vânzări, modul în care își păstrează clientul“, spune Șerban Popa, country delivery manager la Capgemini.
Populația a terminat de cumpărat mobila și mașina de spălat în rate, iar băncile au trecut la o nouă forță de vânzări: rețelele de parteneri pentru care banca adaptează produse specifice. Întâlnim astfel finanțările vândute prin rețele medicale private partenere ale băncilor comerciale, prin importatorii de utilaje agricole și mai ales prin website-uri. E-mag, de exemplu, a ajuns să aibă parteneriate cu șase bănci şi instituții financiare nebancare. Reprezentanții magazinului online nu știu cât din volumul de business al companiei este generat de astfel de plăți.
Plata cu mobilul costă un milion de euro
Adevărata schimbare la față a retailului bancar va consta însă în serviciile de plăți mobile, oferite prin tehnologiile noi disponibile pe carduri și telefoane mobile. Tendința de dezvoltare a acestui segment este ilustrată de ultimul raport al Capgemini privind obiceiurile de plată la nivel mondial. Acesta arată că plățile prin intermediul telefonului mobil au crescut de la 28,7 miliarde de euro, în 2008, la 140 de miliarde de euro, în 2012, din care peste 83,4 miliarde de euro sunt plăți efectuate în țările emergente. Comparativ cu 2011, plățile pe mobil în țările emergente au crescut în 2012 cu 60,6%.
Reticente, băncile din România se feresc să ofere cifre vizavi volumul acestor servicii. Totuși, clienții BCR au efectuat, de la începutul anului și până în