Piaţa de advertising şi-a continuat declinul anul trecut pentru al treilea an consecutiv, atingâng la finele lui 2011 o valoare de 309 milioane de euro, potrivit aportului Media Fact Book, o analiză a pieţei româneşti de media realizată de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe. Cifrele includ banii cheltuiţi pe advertising pe TV, radio, presă scrisă, online şi outdoor.
După doi ani (2009 şi 2010) în care piaţa a pierdut peste 40% din valoare, anul trecut declinul s-a temperat la puţin peste două procente. Şi pentru acest an reprezentanţii Initiative estimează un declin similar, pentru ca în 2013 piaţa să stagneze.
"În ultimii ani preţurile au picat, bugetele au fost reduse la limita rezistenţei. Totuşi estimăm că în 2013 piaţa va stagna după mai mulţi ani de declin. Pentru o revenire semnificativă a acestei pieţe este nevoie de o creştere a încrederii românilor în economie şi de o creştere a consumului, motorul acestei pieţe", a spus Alexandra Olteanu, managing director al Initiative.
Deşi piaţa de advertising per ansamblu a scăzut cu puţin peste două procente, bugetele jucătorilor din business au avut evoluţii diferite. Cei mai mulţi bani au cheltuit pe publicitate jucătorii din telecom. Astfel, Orange, Vodafone şi Cosmote au continuat să se numere, ca în fiecare an, pe lista principalilor investitori în publicitate. Jucătorii din telecom au făcut investiţii nete în advertising estimate la 42 mil. euro.
La distanţă de doar două milioane de euro se numără companiile de produse cosmetice şi de îngrijire, precum P&G, Unilever şi L'Oreal. Podiumul este completat de jucătorii de pe piaţa farma, ale căror bugete de advertising au crescut puternic în 2011. Astfel, investiţiile acestor companii au ajuns la 25 mil. euro, cu 25% mai mult decât în anul anterior. O explicaţie pentru această situaţie este faptul că jucătorii din piaţa f