În România, toţi actorii încearcă să trişeze economia de piaţă, fie obţinând ajutoare şi subvenţii nemeritate de la stat, fie formând carteluri ilegale, fie, pur şi simplu, beneficiind de pe urma faptului că sunt de stat sau deţin monopolul serviciilor. Am discutat despre aceste anomalii cu Ioannis Lianos profesor de dreptul concurenţei la University Colllege London.
România Liberă: De ce este competiţia economică atât de importantă când toată lumea pare s-o urască?
Ioannis Lianos: Nu chiar toată lumea! Companiile poate o urăsc dar, cu siguranţă, consumatorii o iubesc. Unul dintre lucrurile cele mai importante în legătură cu dreptul concurenţei şi concurenţa în general este că dacă ai o concurenţă reală, acest lucru aduce preţuri mai mici pentru consumatori, pentru că interesul investitorilor este să ţină preţurile jos pentru a câştiga o porţiune cât mai mare din piaţă astfel încât să fie profitabili. Deci concurenţa duce, în primul rând, la scăderea preţurilor şi în al doilea la diversificarea opţiunilor consumatorilor care au de ales între mai multe mărci şi brand-uri. Consumatorii au interese şi nevoi specializate şi diverse şi dacă ai o situatie de monopol, acesta nu va putea niciodată să satisfacă această varietate. Spre exemplu, uitaţi-vă la modul în care liberalizarea pieţei telecomunicaţiilor a dus la o explozie de produse şi servicii. Pe vremea când era monopol de stat, toate telefoanele arătau la fel, erau urâte, proaste şi plicticoase. Este dovada că în mod concret concurenţa aduce o îmbunătăţire a bunurilor şi serviciilor oferite consumatorilor.
Al doilea beneficiu este legat de faptul că în general, firmele concurează nu numai pe piaţa naţională ci şi pe pieţele internaţionale. Economiştii disting de obicei între bunuri şi servicii considerate tradable (care pot fi vândute la distanţă mare de locul unde au fost produse) şi non