Ministerul Finanţelor analizează schimbarea sistemului de taxare a veniturilor populaţiei prin renunţarea la cota unică, precum şi alternativa stabilirii unor cote reduse de TVA, dar Consiliul Fiscal avertizează că Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2013-2015 nu precizează care sunt măsurile concrete avute în vedere în acest sens şi nici nu cuantifică impactul acestora.
În textul Strategiei fiscal-bugetare (SFB) este prevăzută "analiza sistemului de impunere a veniturilor persoanelor fizice şi a oportunităţii de modificare a acestuia pentru asigurarea respectării principiului echităţii, sarcina fiscală a fiecărui contribuabil fiind stabilită în funcţie de capacitatea să contributivă", precum şi "analiza oportunităţii stabilirii unor cote de TVA care să reducă tendinţa de evaziune fiscală şi să menţină puterea de cumpărare a populaţiei cu venituri reduse".
În ambele cazuri, textul SFB nu precizează care sunt măsurile concrete avute în vedere în acest sens şi nici nu cuantifică impactul acestora, după cum se constată în opinia Consiliului Fiscal privind Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2013-2015.
Noul guvern a anunţat că în principiu este adeptul scăderii de taxe - scăderea TVA de exemplu - şi de contribuţii sociale. Totodată, revenirea la cotele progresive de impozitare reprezintă o dorinţă mai veche a polului politic de stânga, Ministerul Finanţelor lucrând şi la un sistem de deduceri fiscale care este specific impozitării globale a veniturilor.
În România a funcţionat un sistem de impunere pe venitul global până în 2005, reuşindu-se reducerea deficitului bugetar net sub pragul de 3% din PIB. La 1 ianuarie 2005 acest sistem a fost înlocuit cu cota unică de 16% pe venit şi pe profit, care treptat a adus încasări în creştere pe seama expansiunii economice foarte rapide.
O altă critică adusă de Consiliul Fiscal s