Companiile româneşti care nu mai găsec debuşee de creştere pe piaţa locală şi care aleg calea exportului vor fi nevoite să se orienteze şi către alte pieţe decât cele tradiţionale din Uniunea Europeană, care în contextul crizei nu mai reuşesc să asigure suficientă piaţă de desfacere, este principala concluzie a conferinţei "Cei mai mari jucători din economie", organizată joi de Ziarul Financiar.
Această strategie ar putea ajuta economia, în ansamblu, să-şi revină la o rată de creştere anuală de 3-4%.
Pe de altă parte, ieşirea pe pieţele externe vine în condiţiile în care companiile româneşti exportatoare nu au reuşit să parcurgă întreg lanţul intern de valori.
Spaţiul pentru accelerarea creşterii economice există în continuare în condiţiile în care productivitatea atât în companiile de stat şi instituţiile publice, dar şi în birourile corporaţiilor, este sub cea din vestul Europei.
Una dintre principalele şanse pentru companiile locale în contextul actual de pe piaţă este şi faptul că pot profita de volatilitatea capitalului străin, ocupând astfel "locul liber" lăsat de investitori străini care au ales în ultimii ani să îşi închidă facilităţi de producţie în România.
"Noi în perioada 2005-2008 am crescut pe baza stocului de capital şi nu pe baza creşterii de productivitate. (...) Există un rol al capitalului autohton, dar noi avem mai mulţi reprezentanţi care sunt mai interesaţi de extragerea de rentă decât de contribuţia la consolidarea unei companii", a arătat profesorul Daniel Dăianu.
Companiile româneşti care nu mai găsec debuşee de creştere pe piaţa locală şi care aleg calea exportului vor fi nevoite să se orienteze şi către alte pieţe decât cele tradiţionale din Uniunea Europeană, care în contextul crizei nu mai reuşesc să asigure suficientă piaţă de desfacere, este principala concluzie a conferinţei "