Firmele româneşti care nu mai găsec debuşee de creştere pe piaţa locală şi care aleg calea exportului vor fi nevoite să se orienteze şi către alte pieţe decât cele tradiţionale din Uniunea Europeană, care în contextul crizei nu mai reuşesc să asigure suficientă piaţă de desfacere, este principala concluzie a conferinţei "Cei mai mari jucători din economie", organizată joi de Ziarul Financiar. Această strategie ar putea ajuta economia, în ansamblu, să-şi revină la o rată de creştere anuală de 3-4%. Pe de altă parte, ieşirea pe pieţele externe vine în condiţiile în care companiile româneşti exportatoare nu au reuşit să parcurgă întreg lanţul intern de valori. Spaţiu pentru accelerarea creşterii economice există în continuare în condiţiile în care productivitatea atât în companiile de stat şi instituţiile publice, dar şi în birourile corporaţiilor, este sub cea din vestul Europei.
"S-au distrus lanţurile de creare a valorilor. Trebuie să fim foarte atenţi, pentru că mitul exportului este o tragedie a economiei româneşti: fiecare se duce la export în alte lanţuri de creare a valorilor, oferind produse extrem de ieftine. Ne bucurăm că exportul e motor de creştere, dar pe termen lung am subminat adăugarea de valoare pe piaţa locală", a declarat Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), în cadrul conferinţei "Cei mai mari jucători din economie", organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Romtelecom, Cosmote, Enel, CEZ, Romsys şi Terapia.
Una dintre principalele şanse pentru companiile locale în contextul actual de pe piaţă este faptul că pot profita şi de volatilitatea capitalului străin, ocupând astfel "locul liber" lăsat de investitori străini care au ales să îşi închidă facilităţi de producţie în România.
În acest context, profesorul Daniel Dăianu, fost ministru de finanţe, a subliniat că Români