Accesarea cât mai multor pieţe din afara UE ca unică soluţie de a revigora economia românească reprezintă o pistă falsă, întrucât şi pe aceste pieţe tot cu jucătorii din UE ar concura firmele locale, iar "nostalgicii" au uitat că înainte de '89 se exporta la comandă politică, susţine Mişu Negriţoiu, informează Mediafax.
"Problema României este de poziţionare în raport cu UE mai degrabă decât în afara pieţei comune (...) Nu cred că ne putem crea specializarea de a intra pe piaţa din Rusia. Rusia cumpără tot de la mari producători competitivi. Nu poţi să te specializezi pe exporturi în afara UE dacă nu eşti bun în UE. Ce poţi să faci pentru restul lumii care nu merge în UE? ", a spus directorul general al ING Bank România, Mişu Negriţoiu, comentând opiniile unor oameni de afaceri care vedeau ca singură soluţie pentru economia românească orientarea exporturilor către pieţele non-UE.
De asemenea, Negriţoiu s-a întrebat ce-ar putea România să exporte în orient, piaţă importantă inclusiv pentru state ca Germania.
"Ce vrei să vinzi în Orient? Toţi şeicii îşi cumpără cele mai bune produse. De la Mercedes...", a continuat directorul ING.
El crede că problema firmelor româneşti este competitivitatea şi susţine că un produs competitiv în UE ar putea foarte bine să fie vândut şi pe alte pieţe, acceptând însă că există şi probleme de marketing, de distribuţie şi vânzare a mărfurilor româneşti.
"Nu cred că pieţele externe sunt mai puţin pretenţioase. Sunt pieţe cu capacitate de absorbţie mai mare, dar nu sunt mai puţini pretenţioşi (...) Nici în China nu mai vinzi orice. (...) Ştiu negustori români de mobilă care au mers în Dubai şi n-au avut nicio şansă. În afara UE te baţi cu UE. Dacă nu eşti competitiv în UE, atunci nu poţi să vinzi în alte părţi", spune Negriţoiu.
Şeful ING şi-a argumentat opinia şi prin faptul că România are doar puţi