Cum sa castigi prost dintr-o afacere de miliarde de euro? Reteta perfecta o detin romanii. Mergem azi in industria modei unde spaniolii, suedezii, italienii si francezii exporta pe bani grei haine "made in Romania"! E drept - ei cumpara de la noi doar mana de lucru ieftina, pe care o transforma intr-un produs finit ambalat intr-un concept dorit de toata lumea. Ei vand valoare adaugata si castiga - noi vindem munca bruta si supravietuim sau dam faliment!
Am in maini o haina Roberto Cavalli care costa 1.250 de euro! Pretul e dat de un designer care a gandit-o, un material, un exportator si un importator, un transportator, reclama, o casa de moda, un brand puternic. Mainile cusatoresei sunt doar o rotita din intregul mecanism care da valoare materiei prime. Si in timp ce domnul Cavalli exporta in toata lumea un concept ingrozitor de scump si de ravnit, aceste femei trudesc pentru un export pe bani marunti! Fabricile noastre nu sunt in stare sa-si dezvolte propriile colectii de moda asa ca sunt la mana contractantilor straini.
Din Romania, pleaca zilnic la export camioane pline cu haine! Care apoi se intorc, importate. Fenomenul se cheama "lohn": adica fabricile sunt simpli executanti ai unor comenzi venite din straini. Lucreaza cu materialul si tiparul clientului - isi vand mana de lucru pe mai nimic unor branduri consacrate care stiu sa vanda. Romania e azi raiul importatorilor: de la brandurile din vest, pana la chinezariile low-cost si vanzatorii de lux fals!
Branduri romanesti? Aproape ca nu mai exista! In 90, erau 221 de fabrici de textile, mostenire comunista - printre ele, nume cunoscute. Privatizarea fara cap le-a transformat in ruine si puzderie de mici producatori privati care au incercat sa razbeasca pe piata modei cu propriul nume - majoritatea au si murit: fara designeri care sa mentina productia in pas cu moda, fara idee de market