Dacia, cel mai mare exportator al României, a anunţat că va întrerupe parţial activitatea timp de trei zile din cauza scăderii comenzilor, ultimul semnal negativ trimis de criză. La nivel european, piaţa a scăzut cu 7,7% în primele cinci luni, însă declinul a accelerat la 8,4% în luna mai, din cauza crizei datoriilor. Sectorul auto reprezintă circa 10% din produsul intern brut al României. Există şi veşti bune: Ford va începe producţia modelului B-Max la Craiova.
Deşi pe hârtie am depăşit recesiunea, avertismentele privind economia continuă să se adune în zona euro din cauza datoriilor. Alegerile din Grecia, băncile cu probleme din Spania, problemele Italiei sau ale Franţei pot părea evenimente disparate şi îndepărtate, însă toate sunt conectate direct până în curtea noastră.
În zilele de 18 şi 19 iunie, precum şi în 2 iulie majoritatea angajaţilor Dacia vor rămâne acasă întrucât în zilele menţionate nu se vor produce maşini, în urma scăderii comenzilor şi a acumulării de stocuri. Potrivit Sindicatului Automobile Dacia, circa 9.000 din cei 13.500 salariaţi ai uzinei Dacia de la Mioveni vor rămâne acasă în zilele respective, urmând să primească 85% din salariu.
Cauzele întreruperii activităţii o reprezintă scăderea comenzilor şi acumularea de stocuri atât pe platforma Mioveni, cât şi în reţeaua comercială, fapt care necesită adaptarea programului de producţie la nivelul comenzilor. Ba mai mult, angajaţii se tem că e posibil ca perioada să se prelungească la şapte zile.
Comenzile auto sunt printre primele afectate în momente de criză, deoarece majoritatea achiziţiilor sunt făcute prin credite iar oamenii preferă să nu se mai împrumute atunci când au percepţia că urmează o perioadă de turbulenţe economice. În fapt, se repetă scenariul din 2008, când primele încetiniri s-au observat la cumpărarea de autoturisme şi creşterea dobânzilor la credit