Vecinii de la sud îşi doresc cel puţin trei noi poduri peste Dunăre, adică rute de acces spre piaţa europeană.
Dorinţa bulgarilor de a fi tot mai aproape de vest ne-ar putea crea în câţiva ani o infrastructură de legătură foarte bine dezvoltată cu statul vecin, la costuri minime.
De la un singur pod peste Dunăre care ne leagă de Bulgaria, am putea avea cel puţin cinci, în câţiva ani.
Podul Calafat – Vidin, care poate fi terminat în acest an, este unul dintre ele. Zilele trecute, Liliana Pavlova, ministrul bulgar al dezvoltării regionale anunţat că guvernul de la Sofia vrea să construiască un nou pod la Ruse. Iar asta nu e tot.
Planurile vecinilor includ crearea a încă două legături peste apă, care vor uni Călăraşi de Silistra şi Bechet de Oreahov. Altfel spus, căii actuale de acces peste Dunăre către România, podul de la Ruse, i s-ar putea adăuga cel puţin patru în viitorul apropiat.
Studiu de caz , Calafat - Vidin
Toate iniţiativele acestor construcţii aparţin, aşadar, bulgarilor. Ca şi cea mai mare parte a investiţiilor. Mai multe legături cu România înseamnă căi deschise către restul Europei.
Podul Calafat – Vidin va lega România de Bulgaria şi va facilita legătura dintre Dresda (Germania) şi Istanbul (Turcia).
Pod feroviar şi rutier, structura implică investiţii de circa 250 de milioane de euro din care 60 de milioane de euro reprezintă contribuţia guvernului bulgar, iar 30 de milioane de euro a guvernului nostru.
Acestora li se alătură fonduri ISPA, un împrumut de la Banca Europeană pentru Investiţii şi un altul de la banca germană de dezvoltare KfW. Până acum, la lucrări ne-am mişcat mai bine decât vecinii.
În timp ce partea românească a fost aproape terminată, bulgarii mai au încă de lucru. Pentru noul punct de legătură de la Ruse bulgarii au discutat cu guvernul român folosirea de fonduri din programul d