Firmele de leasing încasează doar în lei ratele la finanţările în euro. Cursul de schimb este, uneori, un fel de secret de stat şi, întotdeauna, foarte dezavantajos
Să afli cursul de schimb la unele firme de leasing din România este o misiune aproape imposibilă. Angajaţii de la call center nu ţi-l spun decât dacă sunt siguri fie că eşti client al companiei, fie că vrei să închei un contract. Această adevărată „secretomanie“ pe care reporterul Capital a regăsit-o inclusiv la companii de renume din domeniu are o justificare cât se poate de pragmatică. În ciuda faptului că acordă cu precădere finanţări în euro, firmele de leasing obligă clienţii să plătească ratele în lei. Ba, mai mult, companiile impun un anume curs de schimb care este, de cele mai multe ori, foarte dezavantajos. Firmele de leasing arondate băncilor au început doar de curând să utilizeze cursul de schimb afişat de bancă.
Din ceea ce am constatat „la faţa locului“, firmele de leasing independente impun un curs de schimb calculat în funcţie de cotaţia oficială a BNR. Ţiriac Leasing, de exemplu, adaugă 1,5 procente la cursul oficial, în timp ce TBI Leasing adaugă 2%. Din motive pe care nu ni le putem explica, la alte companii, cum ar fi Ager Leasing, ne-a fost imposibil să aflăm cursul de schimb, în ciuda faptului că ne-am arătat interesaţi de achiziţionarea unui automobil cu finanţare de la respectivele firme.
Spre surprinderea noastră, de un adevărat zid ne-am lovit şi în cazul celei mai mari companii de profil din ţară, adică Unicredit Leasing. Operatorul nu ne-a comunicat cursul de schimb sau măcar felul în care acesta variază faţă de cotaţia BNR. Nu ne-a spus nici măcar dacă este vorba despre cursul afişat la ghişeele Unicredit Ţiriac sau de o valoare diferită. Ne-a comunicat doar că nivelul cursului de schimb este tipărit pe factură şi că este exact cursul din data emiter