La acest turneu final, UEFA promovează intens basmul TV. Cu Germania în rol de supererou.
Au minţit poporul cu televizorul. De data asta, e vorba de poporul german, în special, şi de poporul de microbişti, în general. În studiourile TV de unde se transmit meciurile de la Euro 2012, nişte oameni au confundat Germania - Olanda cu Batman Forever. Şi, între două faze de joc, au inserat o înregistrare cu selecţionerul Low “suflîndu-i” balonul unui copil de mingi. Gluma se petrecuse cu 20 de minute înaintea meciului, dar a fost prezentată ca fiind “live”. Iar publicul interesat s-a minunat de cît de “cool” e Low şi cum glumeşte el, cînd alţii ar decupa plexiglasul cu pumnul.
Trişarea asta în direct aduce a treabă de PR. Scuza nevinovată (şi singura valabilă, restul e manipulare) ar fi că regizorul de emisie ţine cu Germania şi s-a gîndit să-i dea o mînă de ajutor, pe partea propagandistică. O fi ea mare favorită, dar niciodată nu strică un pic de popularitate în plus.
Puţin probabil, totuşi, că o mînă de editor-suporter a umblat la butoane. Vorbim despre un turneu final guvernat de cele mai severe restricţii în materie de ceea ce se arată şi ceea ce nu se arată la TV. Mai degrabă, tot mîna lui Big Brother UEFA a decis că publicul trebuie să vizioneze spiriduşi, zîne şi selecţioneri “cool”. Fără imagini care să incite la violenţă, care să popularizeze acte huliganice, asta da, are logică. Dar de ce neapărat imagini idilice? De ce neapărat basme TV? Pe cînd o să vedem în timpul meciurilor imagini cu Low care ajută o bătrînă să treacă strada? Sau vorbind cu ţăranii despre recolta de sfeclă? Sau plantînd pomi? Sau executînd alte clişee tocite de publicitatea electorală?
Dacă nu e acţiune de PR şi Joachim Low nu se află în vreo campanie pentru postul de prim-secretar de cercetaşi, atunci e doar o minciună gogonată. Un fals. O metodă grosieră de a fabri