Parcul auto mic și îmbătrânit, salariile reduse și forța de muncă bine pregătită sunt principalele elemente care încă îi atrag pe investitori în Europa Centrală și de Est (ECE). Industria auto este tot mai bine reprezentată în regiune, iar perspectivele, în ciuda multor declarații sforăitoare, sunt încă pozitive.
„Excluzând eventuale evenimente economice neprevăzute, ne așteptăm la o continuă creștere pentru producătorii de componente auto din Europa Centrală și de Est”, consideră Lars Stolz, partener în cadrul companiei de consultanță Oliver Wyman. Conform acestuia, furnizorii marilor producători auto amplasați în zonă ar putea evolua chiar mai rapid decât producția de autovehicule al cărui ritm prognozat de creștere este de circa 7% - 8% anual. Surprinzătoare pentru mulți dintre cei care se grăbesc să anunțe relocarea uzinelor din ECE către alte state asiatice sau nord-africane, această declarație este întărită de opinia lui Roch Thaller, vicepreședinte al Johnson Controls. Conform oficialului, „piața auto din ECE arată încă o creștere dinamică și noi vedem încă un potențial enorm în acestă zonă”.
Și dacă tot nu este de ajuns pentru a stopa speculațiile nefondate, cifrele și faptele sunt cele care ar trebui să susțină ipoteza conform căreia, în ciuda unor investiții masive în state din Asia și Africa de Nord, industria auto va rămâne puternic ancorată în ECE. În primul rând, rapoartele anuale ale Organizației Internaționale a Constructorilor de Autovehicule (OICA), demonstrează că, în plină criză, producția din această zonă a crescut. Astfel, dacă în 2008 erau produse aici 3.115.288 de automobile, anul trecut numărul acestora a urcat la 3.265.979. De asemenea, teza mai veche conform căreia atâta timp cât parcul auto este subdimensionat există puternice perspective de creștere, rămâne valabilă. În România, densitatea este doar ceva mai mare de 200 d