Zece companii din SUA au înfiinţat un Consiliu de Afaceri Americano-Român, cu sediul la Washington, „obiectivul fiind ca firmele americane să se organizeze mai bine când e vorba de afaceri cu România”, după cum explică pentru FP România, Eric Stewart, preşedintele noii structuri de lobby. Investitorii americani sunt atraşi de cota unică şi de accesul la întreaga piaţă europeană, crede acesta.
Articol din revista FP România, ediţia nr. 28 (mai/ iunie 2012), din 21 mai la toate standurile de presă.
Există în SUA atâta interes de afaceri în România cât să justifice o astfel de nouă organizaţie?
Da, există. Am lansat Consiliul în cooperare cu zece companii americane importante, toate având interese în România. Acestea s-au implicat nu doar pentru că au afaceri aici, ci şi pentru că este o piaţă importantă, majoritatea vor să se extindă şi să investească mai mult. Iar ăsta este cel mai bun semnal pe care-l poţi da. Dacă cumperi o bomboană şi te întorci să mai cumperi, e un semn că ţi-au plăcut respectivele bomboane. Companiile acţionează de sine stătător – ceea ce e important –, dar, în acelaşi timp, este important pentru noi să lucrăm strategic, pentru a planifica şi colabora, pentru a ne asigura că facem totul pentru a atrage mai multe companii americane.
De ce România?
Primul motiv ar fi locaţia strategică. România are o populaţie mare, educată, o forţă de muncă productivă. Locaţia permite companiilor să investească aici, dar să poată accesa întreaga piaţă europeană. Sunt lucruri bune şi rele în ceea ce priveşte apartenenţa la UE, dar există şi o siguranţă. Dacă investeşti în România poţi uşor face afaceri şi în celelalte 26 de ţări ale Uniunii, dar ai acces şi la Balcani, unde sunt state mai mici - faţă de care România are avantajul unei mărimi a pieţei. De asemenea, de aici poţi face afaceri cu Turcia, cu Ucraina, Rusia, As