Căldură mare, zeci de persoane înainte, la coadă, iar la ghişeu o funcţionară impasibilă. Nervi întinşi la maximum, iar omul de rând care trebuie să-şi plătească facturile, să-şi lămurească problemele, să înregistreze sau să radieze un act, să-şi scoată cartea de identitate aşteaptă să-i vină rândul. Poate nu este prima instituţie al cărei prag îl trece şi este plimbat de la una la alta.
Am făcut şi noi turul cozilor pe la instituţiile care au reputația că la ele se stă la coadă. Prima oprire, Serviciul Public Comunitar Local de evidenţă a persoanelor din cadrul Primăriei Craiova. Ghinion, linişte. Cineva ne lămureşte: „Coada mare e de dimineaţă, la prima oră, atunci se primesc acte, și după-amiază, când se eliberează. Azi nu se primesc acte, e marţi“.
Plecăm către o altă instituţie, unde cozile sunt nelipsite. Sunt zile în care sala de aşteptare devine neîncăpătoare, iar oamenii aşteaptă pe scări, afară. Altfel, „miza“ e riscantă, orice întârziere îi poate lăsa în beznă, căci este vorba despre CEZ. Nici măcar nu este vorba de casierie. Aici stai la coadă doar să te informezi, să ţi se dea lămuriri. Intri în sala de aşteptare, iei bon de ordine, iar dacă nu te pricepi te ajută angajatul de la pază. Automatul îţi dă număr de ordine, după care stai frumos în picioare sau pe un scaun, dacă mai prinzi, şi aştepţi. Aşa trec zeci de minute şi chiar ore până să ajungi în faţa unui birou. Ferească Dumnezeu să fie necesar să mai treci şi pe la un alt birou, pentru că ai nevoie de alt bon de ordine, altă coadă şi multă răbdare. Abia apoi îţi iei frumos factura şi pleci către cea mai apropiată bancă pentru plată.
Confort maxim
Din spatele ghişeului, lucrurile se văd altfel: „În ceea ce priveşte locaţia Centrului de Relaţii cu Clienţii din Craiova, aceasta este cea mai modernă de acest gen, fiind dotată cu un sistem performant de ticketing, care pe