Cu al său On the Concept of the Face, Regarding the Son of God, Romeo Castellucci a păşit pe terenul minat al dezbaterii religioase. Scandalul care a însoţit spectacolul arată că tema stîrneşte încă patimi şi că în pesimismul generalizat care a pus stăpînire pe lume, oamenii simt nevoia să ştie - concret - dacă Cerul e gol, aşa cum a afirmat Nietzsche. Castellucci preferă să nu lămurească această dilemă, ci să conteste ipostaza de salvator a lui Iisus.
Cu piesa Neînţelegerea, Albert Camus ajungea la o concluzie mai dură decît revolta intelectuală a lui Castellucci: Dumnezeu este un cinic. Povestea unei crime pune în discuţie destinul ca formă a răutăţii divine. Într-un han, mama şi fiica găzduiesc un străin. Este fiul, respectiv fratele, plecat de mult timp de acasă şi întors să le ajute. El nu îşi afirmă identitatea, ele nu îl recunosc şi îl ucid ca să îl jefuiască. A doua zi, soţia lui vine să îl caute şi le spune cine era străinul.
DE ACELASI AUTOR Această tăcere care ţîşneşte Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc interpretează Conu Leonida Despre tigri şi frică Cînd sufletul se scurge din sticlăSpectacolul cu acest text al lui Bocsárdi László la Teatrul German de Stat din Timişoara ridică mai multe probleme. Una ar fi a cunoaşterii / recunoaşterii. Mama şi fiica Martha trăiesc într-un spaţiu rece, cenuşiu, pavat cu gresie şi faianţă. Mama nu iubeşte pe nimeni, Martha nu este iubită. Din universul lor steril, iubirea a dispărut de atît de mult timp încît şi urma ei s-a şters (Martha declară că nu înţelege cuvîntul iubire). În lipsa iubirii, ele nu îl pot recunoaşte pe Jan care ar putea fi salvatorul lor, deci nu îşi recunosc Mîntuitorul pe care îl ucid. De partea cealaltă, fiul / fratele vine cu soţia sa Maria, o femeie împlinită: frumoasă, sexi şi însărcinată (rochie cu flori roşii şi pantofi cu toc sîngerii – costume Judit Dobre- Kóthay). Parabola b