Două din trei firme îşi văd activitatea afectată de climatul economic, numărul managerilor cu astfel de percepţii negative dublându-se faţă de 2011. Problemele sunt numeroase, iar soluţiile găsite nu sunt mereu cele mai bune.
Cele mai vulnerabile faţă de fluctuaţiile din mediul economic sunt extremele - firmele mici (cu cel mult nouă angajaţi) şi cele foarte mari, cu peste 1.000 de angajaţi, în timp ce companiile medii (cu 251-500 de angajaţi) par a fi cel mai puţin afectate, potrivit Studiului naţional „Provocări manageriale şi evoluţia organizaţiilor - 2012“, realizat de compania clujeană Danis Consulting. Ajunsă la ediţia a cincea, cercetarea îşi propune să identifice problemele cu care se confruntă managerii din România, focalizându-se în special asupra mediului economic, a aspectelor din viaţa internă a firmelor şi a particularităţilor conducerii.
Angajaţii, prima problemă
Conform studiului, cele mai mari provocări cu care s-au confruntat organizaţiile în 2011 au fost calitatea joasă a forţei de muncă (menţionată de 75% dintre respondenţi) şi climatul economic, care apare în 73% din răspunsuri. Importanţa unor angajaţi bine pregătiţi revine în prim-plan şi în contextul discuţiei referitoare la elementele care determină performanţele unei organizaţii. Dintre respondenţii la ediţia din 2012 a cercetării, 79% cred că cel mai important factor pentru atingerea unor rezultate bune, în contextul economic actual, este „nivelul ridicat al cunoştinţelor şi abilităţilor atât la nivelul managementului, cât şi la nivelul angajaţilor“.
De la teorie la practică este însă cale lungă, iar managerii care sunt capabili să îşi identifice destul de clar problemele preferă să aplice soluţii în direcţii diferite. Astfel, constată realizatorii studiului, deşi cele mai mari bătăi de cap au venit din partea nivelului slab de pregătire profesională a angajaţilo