În „Le Monde des Livres” din 15 iunie, Pierre Assouline comentează un caz de amestec al ideologicului (eu aş spune: al politicului) în chestiuni literare, care, din păcate, începe să devină cât se poate de obişnuit, chiar şi într-o ţară tolerantă ca Franţa. M-am gândit că merită să stăruim asupra lui. Articolul lui Pierre Assouline se intitulează Le Prix du roman arabe rattrapé par l’ideologie şi se referă la ediţia 2012 a decernării premiului cu pricina, care a fost pe jumătate ratată, ca urmare a unor presiuni politice exercitate asupra juriului.
Premiul a fost înfiinţat în 2008 de către o poetă şi arabistă în scopul trezirii interesului criticii literare pentru romanul arab, tradus, de altfel, masiv de ani buni în franceză, dar nebăgat în seamă. Juriul a fost de la început format din scriitori şi critici, unii membri ai Academiei, şi sponsorizat de Consiliul ambasadorilor din ţările arabe acreditaţi la Paris, în parteneriat cu Institutul Lumii Arabe (IMA). Cei dintâi laureaţi au fost personalităţi recunoscute ale literaturii arabe contemporane. Anul acesta s-a petrecut un fapt neprevăzut. Juriul a votat un roman al scriitorului algerian Boualem Sansal intitulat La Rue Darwin. Scriitorul trăieşte într-o mică localitate de lângă Alger, dar e cunoscut pentru desele lui călătorii în străinătate şi pentru intervenţiile lui limpezi în probleme sociale şi politice. O călătorie în Israel i-a atras mai demult reproşurile oficialităţilor lumii arabe. Boualem Sansal a criticat, în acea împrejurare, nu numai tratamentul palestinienilor în teritoriile ocupate, ci şi „fascismul islamist”. Expresia din urmă a împrumutat- o de la un membru al juriului, Tahar Ben Jelloun. Tot un membru al juriului, ambasadorul Palestinei la UNESCO, Elias Sanbar, poet şi traducător el însuşi, se află la originea scandalului izbucnit după vot. El a cerut retragerea Premiului, deşi ş