Cultură şi economie – ecuaţia, în această ordine formulată, servea pentru a designa un capitol de preocupări în cursul dezbaterilor de la Snagov din 1995, care au proclamat adeziunea tuturor partidelor politice din România, şi a societăţii civile, la principiile şi structurile Uniunii Europene.
Responsabil al Comisiei ce a pregătit consensul acestei decisive opţiuni, profesorul T. Postolache a înţeles să urmărească, în planul reflexiunii academice, probleme legate de o asemenea evoluţie, depinzînd de sfidări şi constrîngeri proprii unui vast context internaţional.
În acest sens, Sesiunea organizată la iniţiativa sa, prin osîrdia Secţiei de Ştiinţe Economice, Juridice şi Sociologie, a grupului de reflecţie ESEN şi a Institutului Naţional de Cercetări „Costin C. Kiriţescu”, în Aula Academiei, la 14 aprilie 2009, suscita, pe marginea Crizei, care nelinişteşte orizontul contemporan, o pluralitate de înţelesuri şi puncte de vedere, chemate să creeze o emulaţie prielnică; verificînd parcă meritul paradoxal al proverbului – „À quelque chose malheur est bon”.
Cum fenomenele de Criză cunosc dezvoltări care n-au încetat să preocupe şi să provoace reacţii acute, însăşi ideea generoasă a acelei Sesiuni, de a lărgi cuprinderea discursului, dincolo de gabaritul specializărilor obişnuite, era de natură să favorizeze îndrăzneala unor accente care, străine de veleităţi uzurpatoare, se voiesc tocmai semne complementar utile, dinspre trainicele, prea des absente „umanioare”. (D.H.)
Ziua de astăzi mi s-a părut că răspunde adecvat titlului pe care prof. Postolache l-a găsit manifestării noastre – Ce putem învăţa din criză, din încordarea aceasta, din momentul acesta pe care-l trăim cu nelinişte şi cu o consternare firească. Nu-mi ascund nici o clipă că am venit aici ca să învăţ, cu inocenţă şi conform unei vechi înţelepciuni a umanismului –