Sâmbătă, autorităţile din Republica Moldova au redeschis oficial navigaţia comercială pe Prut, deocamdată aceasta desfăşurându-se pe un sector de 83 km, de la Giurgiuleşti, zona de vărsare a Prutului în Dunăre, până la Cahul, pe teritoriul românesc tronsonul fiind delimitat de Galaţi şi localitatea Oancea.
În perioada interbelică, Prutul era navigabil, fiind efectuate transporturi de mărfuri, în special cereale. Navigaţia pe Prut a fost întreruptă în urmă cu 25 de ani. Potrivit autorităţilor de la Chişinau, redeschiderea transportului naval va permite efectuarea importului de materiale de construcţii necesare pentru reabilitarea şi construcţia drumurilor din regiunea de sud a Republicii Moldova şi va deschide posibilitatea transportării producţiei agricole prin portul Giurgiuleşti. Sâmbătă a străbătut Prutul de la Giurgiuleşti la Cahul o primă barjă, încărcată cu 600 tone de pietriş, care plecase zilele trecute din Portul Constanţa. La inaugurarea navigaţiei pe Prut au luat parte primul-ministrul al Republicii Moldova, Vlad Filat, oficiali guvernamentali, reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor din Romania şi responsabili din domeniul transporturilor naval şi protecţiei mediului din cele două state.
Lucrările vor fi continuate pentru ca până la sfârşitul lui 2012 să se poată naviga până în oraşul Leova, corespunzător comunei Bumbata, judeţul Vaslui, de pe malul românesc. Porţiunea de râu navigabilă e destinată barjelor şi şlepurilor, cu pescaj maxim de 1,2 metri. Distanţa dintre maluri este de până la 60 metri, ceea ce va permite circulaţia navelor în ambele sensuri. În acest an, urmează ca peste 300.000 de tone de materiale de construcţii să fie transportate în Republica Moldova pe cale navală.
Port maritim construit în aproximativ un an
Republica Moldova a dobândit statutul de stat maritim, în primăvara lui 2009, când s-a reuşit const