Controversa naţională cauzată de ambiguitatea frazei de analizat la cerinţa 3 a subiectului al II-lea de la Evaluarea Naţională a fost soluţionată la nivel local, în Sălaj, într-o modalitate inedită
După ce candidaţii de la proba de limba şi literatura română a Evaluării Naţionale s-au confruntat luni, 25 iunie, cu o cerinţă ce i-a pus în dificultate şi pe poziţii opuse chiar şi pe profesorii universitari şi membrii Academiei Române, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Sălaj a decis să dea o soluţie locală la controversa care a cuprins întreaga ţară. Reamintim că această controversă are la bază cerinţa de a stabili tipul propoziţiei subordonate din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii "(Ion Vianu, Kindle, în revista Dilemateca), o parte dintre elevi, susţinuţi şi de o parte considerabilă dintre profesori, indicând că subordonata ar fi predicativă, în timp ce o altă parte dintre elevi, plus alţi profesori şi membrii ai Academiei Române, precum şi autorii subiectului, susţinând că propoziţia este subiectivă.
Clujul nu va depuncta elevii care au ales drept corectă subordonata predicativă
"În primul rând, este regretabil faptul că avem un astfel de subiect, care lasă loc de interpretări şi care, din păcate, depăşeştenivelul de înţelegere al elevilor din clasa a VIII-a", ne-a declarat Marcel Lucaciu, inspectorul şcolar de specialitate din cadrul Inspectoratului Şcolar. "Din punctul de vedere al profesorilor de la Cluj, subordonata este predicativă. Din punctul de vedere al Gramaticii Academiei, este subiectivă", a explicat el dimensiunea controversei. Lucaciu a precizat că a avut, luni, "o discuţie cu profesorii evaluatori şi, în funcţie de felul în care delimitează candidaţii propoziţiile, vor fi evaluaţi. Am lăsat evaluatorilor posibilitatea de a evalua după cum apreciază ei". Cu alte cuvinte, profesorii evaluatori, care au început