O cerinţă la subiectul al II-lea de la proba de limbă română pe care au susţinut-o luni, 25 iunie, elevii de clasa a VIII-a i-a încurcat pe copii, dar până şi profesorii au păreri împărţite cu privire la rezolvare. Pe site-ul petitieonline.ro s-au formulat deja două petiţii contradictorii legate de acest subiect.
Ora 13.00 Camelia Gavrilă, şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi (IŞJ), admite că cerinţa îi putea pune în dificultate înspecial pe elevii foarte bine pregătiţi.
„Din punctul meu de vedere, dacă aplic o logică rigidă a cunoştinţelor predate în şcoală, elevul ar fi trebuit să o ia judecând pe structurile învăţate şi să nu aibă ezitări asupra subiectivei. Este o construcţie tipică, care e învăţată şi cumva exersată în şcoală. Dacă luăm în calcul criteriul semantic şi logica enunţului şi dacă mai completăm şi cu ceea ce spune gramatica Academiei pe anumite situaţii care implică o anumită ambiguitate, dacă ne mai gândim că nu întotdeauna limba încape în clişee şi în formule care să dea împărţire fără rest, atunci sigur că putem spune că e discutabil enunţul şi că elevii care sunt foarte buni, foarte serioşi şi care s-au gândit şi la subtilităţile cerinţei şi au problematizat mai mult situaţia, atunci au putut greşi sau au putut apela la ideea de predicativă, idee pe care o preiau şi unii dintre specialiştii lingvişti universitari", spune inspectorul Camelia Gavrilă.
În prezent, la Ministerul Educaţiei se centralizează punctele de vedere ale inspectorilor de specialitate din ţară şi urmează ca într-o oră să se ia o decizie.
Ora 11.01 „Ce este propoziţia subordonată, subiectivă sau predicativă, din fraza «Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii»", este cerinţa care i-a pus în dificultate pe elevii de a VIII-a care au susţinut proba de limba română la Evaluarea Naţională.
Poveştile din spatele notelor de 10 de la Evalu