“Ilustră doamnă, că-z asta ni-i misiunea. Datoria ni-i să luminăm jenărațiunile june; că-z fără instrucțiune și educățiune, un popor doară e învins astăzi în lupta pentru existență, și cine-i învins, apoi acela dă-l dracului! vorba lăkinească: una salus vickis nullam șperare salukem!“
Ca la orice examen în România, după ieşirea din sală începe scandalul. Părinţi, bunici, mătuşi, profesori-doctori sau doar profesoraşi făcuţi la apelul catalogului de toamnă, în lipsa titularilor plecaţi la cules de căpşuni pentru doi euro în plus la leafă, îşi dau cu părerea despre examen. “Le dădu greu, păi nu zise Băsescu că-i vrea tinichigii?”, “Cum să pui nişte copii de clasa a opta să rezolve aşa problemă?” etc. etc. Ţara te vrea subiectiv, ca să fiu în ton cu dilema care a eclipsat ieri mult mai gravele dileme despre Copperfield Adrian Năstase, care a reuşit să se schimbe de haine rănit fiind la gât şi cu cătuşe la mâini, un motiv mai mult decât suficient pentru ca România să mai piardă un proces la CEDO.
Revenind la subiectele de la Evaluarea naţională 2012 ( a se vedea aici SUBIECTE Limba şi literatura română ), proba de limba română, nu aş insista prea mult asupra “dificultăţii” problemei de sintaxă, pentru că o judec prin prisma cuiva care a trecut prin examene mult mai complicate de gramatică. Nu pot însă să nu intru în corul celor enumeraţi mai sus dacă mă uit la un alt subiect, marca Marius Chicoș Rostogan (cum bine a remarcat şi colegul Cristian Bândea). Catindaţii primeau 6 puncte (EXACT cât la controversatul subiect de sintaxă) dacă scriau titlul articolului din care este extras fragmentul şi denumirea publicaţiei în care a apărut. Tot ceea ce aveau de făcut era să dea copy/paste de la un enunţ scris de examinatori câteva rânduri mai sus. Şi atunci, pentru ce atâta agitaţie? Nişte demisii ar fi totuşi de bun simţ. Parol!
“Ilustră do