Afacerile companiilor din sectorul auto din România vor continua, în 2012, trendul negativ din 2011, iar profitul reţelelor de distribuţie pentru autovehiculele noi va rămâne în jur de zero, a arătat, miercuri, Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), la o conferinţă de profil.
”Nu mai putem vorbi de profitabilitate în zona vânzărilor de autovehicule noi. Majoritatea clienţilor cumpără maşini second-hand, ceea ce face ca, din parcul auto naţional existent, de circa 4,322 milioane de maşini, majoritatea să aibă o vechime de 10 ani, iar vârsta media este de 11,5 ani”, a spus Valmar. În primele cinci luni ale anului 2012, s-au vândut 60.500 de autovehicule second-hand şi doar 26.017 maşini noi. Conform datelor APIA, în 2011, vânzările au fost, din acest punct de vedere, echilibrate, în piaţă comercializându-se 94.488 de autovehicule noi şi 93.300 second-hand.
”Procentul persoanelor fizice care au cumpărat maşini noi a fost de numai 31% din totalul vânzărilor. În prezent companiile mari, multinaţionalele, fiind singurele care îşi permit să mai cumpere maşini noi”, a mai precizat vicepreşedintele APIA. Piaţa auto înregistrează, după primele cinci luni din 2012, noi minime, în condiţiile în care vânzările de autovehicule (autoturisme şi vehicule comerciale) au scăzut cu 12% faţă de aceaşi perioadă din 2011. Livrările de autoturisme au scăzut cu 11,9%.
Scăderea pieţei are la bază, potrivit APIA, printre altele, lansarea târzie a programului de înnoire a parcului auto, zvonurile negative, dar şi puterea de cumpărare redusă şi importul ridicat de maşini second-hand din ultimii ani. ”În ceea ce priveşte programul de înnoire a parcului auto, cred că o valoare rezonabilă la care ne gândim şi în contextul economic actual ar fi de 100.000 de maşini casate pe an, pentru a creşte gradul de întinerire a pa