Ca în fiecare an şi în 2012, Evaluarea Naţională a fost un prilej pentru profesori să se amuze, dar şi să se crucească la vederea câtorva din răspunsurile elevilor.
Profesorii care au corectat lucrările elevilor de clasa a VIII-a la proba de limba şi literatura română de la Evaluarea Naţională 2012, au găsit printre răspunsurile absolvenţilor de gimnaziu numeroase exprimări neferite sau răspunsuri greşite care pot intra în categoria “perlelor”. La subiectul în care candidaţii au avut de redactat o compunere de 80-150 de cuvinte în care să îşi prezinte opinia despre mesajul textului dat din ‘Cireşarii’ şi să susţină opinia formulată prin două argumente potrivite, un elev a scris că “în opinia mea Dan este un copil silitor încât citea până îl lua somnul”, în timp ce altul e de părere că “pe Dan l-a dus învăţătura până în Evul Mediu”, iar “cireşarii sunt cei care se ocupă cu cireşele”.
La subiectul I, conform adolescenta.net, un elev e de părere că textul citat aparţine “speciei literare a basmului deoarece scrisul este unul moale în tonuri calde”. Alt elev vorbeşte despre oralitatea basmelor, spunând că “acest basm este alcătuit de la gură la gură, de la om la om”.
Un izvor de “perle” a fost şi subiectul al II-lea la care absolvenţii au treubit să alcătuiască o compunere de 80-150 de cuvinte în care să evidenţieze trăsăturile unui coleg sau prieten pasionat de lectură, să utilizeze două imagini artistice diferite în descrierea colegului sau prietenului. Astfel, o elevă a scris că “sinceră să fiu nu prea trece pe la biblioteca şcolii, dar îşi procură cărţile din alte locuri. O să devină o bibliotecară pe cinste”, în timp ce de la alt candidat am aflat că inteligenţa nu e neapărat direct proporţională cu mărimea capului: „Prietenul meu e foarte inteligent şi nici nu are capul mare”. O altă absolventă ne prezintă un sfat bun al unui prieten (“El fiind