Un studiu inedit a fost aplicat în ultimul semestru de şcoală elevilor din mai multe unităţi de învăţământ din Constanţa. Autoarea a fost o studentă de la Psihologie a Universităţii Andrei Şaguna, Valentina Gherlan, care şi-a ales un proiect spinos, greu de abordat chiar şi pentru specialişti: „Pornografia ca problemă socială“.
Un chestionar cu întrebări delicate a fost distribuit unui număr de 110 elevi din trei şcoli şi licee constănţene. Subiecţii au avut vârste cuprinse între 12 și 16 ani şi au putut răspunde la întrebări sub protecţia anonimatului.
Majoritatea au declarat că au cunoştinţă de persoane „din preajma lor“ care urmăresc materiale pornografice, ce sunt accesate pe Internet, de la calculatorul de acasă de pe telefonul mobil.
Aproximativ 30% recunosc că au fost tentați să acceseze astfel de site-uri. Cei mai mulți susțin că au aflat „întâmplător“ despre materialele pornografice sau „de la prieteni“. Aproape 15% sunt predispuși la dependența de pornografie, ei vizionând cel puțin o dată pe zi astfel de materiale.
Frica de dependenţă
Cei mai mulți (trei sferturi dintre ei) cunosc pericolul ascuns din vizionarea frecventă a acestor materiale. Rugați să enumere câteva consecințe ale pornografiei, majoritatea au susținut că pornografia dă dependență, că îi maturizează înainte de vreme, le distrage atenția de la școală și că incită la violență.
„Ar putea să încerce să imită ce fac acele persoane. Să devină violente“ (fată, 14 ani); „Dependență, dezinformare (proastă informare), influențe rele asupra psihicului și mentalității, aplicarea celor văzute, auzite în viața reală“ (fată, 14 ani); „Unii oameni nu știu să se manifeste, deseori sunt imaturi și la anumite vârste își distrug copilăria pentru că nu sunt pregătiți mental pentru materialele pornografice“ (băiat, 14 ani); „Nu m-ar ajuta deoarece lumea mea o creez eu persona