Toate trenurile noastre sunt pe cale să se modernizeze. Un proces care va dura însă foarte mulți ani. Până atunci, noul director general al CFR Călători trasează direcții strategice.
Odată pe săptămână, Mircea Daniel merge cu trenul inter-city pe ruta București-Nord - Arad „să rezolve probleme de business“. Deși drumul durează aproape 11 ore, totuși spune că preferă acest mijloc de transport pentru că „nu-i place să zboare“.
„Mai mult, compania unde lucrez plătește circa 180 de lei pentru o călătorie cu trenul, de aproape patru ori mai puțin decât ar fi plătit pentru o călătorie cu avionul“, explică el. Nu se plânge de condițiile din tren, dar nici așteptări foarte mari legate de vitezele pe care le poate atinge un inter-city nu are. Cunoaște situația infrastructurii feroviare locale și admite că sunt necesare investiții uriașe pentru ca șinele „noastre“ să susțină viteze similare celor atinse de trenurile de mare viteză din țările occidentale. „Investiții care se pot realiza în zeci de ani“, adaugă el.
Mircea Daniel este doar unul dintre sutele de călători ai CFR care aleg trenul în locul avionului și reprezintă un public foarte restrâns, departe de cel alcătuit din zecile de mii de navetiști care circulă cu trenul în fiecare zi. Iar în cazul acestora din urmă, nu se poate spune că „totul este perfect“: de multe ori aerul condiționat nu face față, trenul se poate „împotmoli“ din cauza unor lucrări pe șină sau liniștea este tulburată de unii călători mai „vorbăreți“.
Vestea bună este că „se lucrează acum la un plan“ pentru îmbunătățirea condițiilor de transport. „Sumele necesare pentru investiții sunt foarte mari. Vorbim de 200-300 milioane de euro pentru achiziții de trenuri cu consum redus de energie - fie diesel, fie electric -, pentru sisteme de management al traficului, pentru sisteme de informare a publicului, pentru organizarea tre