Specializată în scrisul la patru mâini, Ruxandra Cesereanu a mai produs un duplex minunat. De data aceasta împreună cu Marius Conkan, discipol deja consacrat al maestrei în scriere creativă. Masivul poem "Ţinutul celălalt" (Cartea românească) îi are ca protagonişti pe Spuki şi Lolo, doi copii afectaţi de sindromul Down. Din orfelinat, ei construiesc complicate universuri compensatorii. Unele sunt suprarealiste, altele crude, sentimentale sau copilăresc-îngânate. Ambiţia autorilor nu a vrut să scape nimic din simţirea copilărească. În viziunea lor, copiii afectaţi de întristătoarea boală au o lume interioară mai pasionantă decât a celor sănătoşi. Cu alte cuvinte, cine nu manifestă sindromul Down exterior, cu siguranţă îl va manifesta interior... Aşa cum ştim, copiii atinşi de acest sindrom pot atinge performanţe intelectuale remarcabile.
Nu o să cad în capcana despletirii celor două condeie. O să iau poemul ca atare şi o să-i urmăresc traiectoria în funcţie de harta de la începutul cărţii. Un student pasionat de genul fantasy îmi spunea că el recunoaşte o producţie solidă în funcţie de harta însoţitoare, care propune o altă lume. Aşa se întâmplă şi aici, unde ne mişcăm între Claunsenburg, Zona Yoodoo a morţilor, Nevermorlandia, Peştera lui Olikups, Hadesedah etc. Cum bine se vede, ludicul se îmbină cu toposul cultural. Unul dintre meritele cărţii este că nu revarsă noţiuni, sintagme şi concepte asupra cititorului. Abia spre sfârşit ele izbucnesc ca nişte gheizere revelatoare. Aşa că ne putem bucura de ingenuitatea şi fantezia jocului.
Planul este pus la punct în cele mai mici detalii, aşa cum o dovedeşte mini-rezumatul ce precede harta: "în care e vorba despre spuki şi lolo, doi copilaşi/aflaţi la orfelinat, despre o tanti şi un baubau, despre/doamne-doamne pe care cei doi copilaşi îl caută şi prin/care zboară cu un avion de hârtie, despre o călătorie/d