Dacă la plăţile online făcute cu cardul apar probleme în livrarea produselor sau clientul e fraudat, banca ar trebui să returneze banii pierduţi. Despăgubirile sunt însă limitate.
Teoretic, clienții pot solicita oricând băncii care le-a emis cardul rambursarea banilor, dacă au fost victima unei fraude online, dacă nu au primit produsele comandate sau dacă acestea sunt deteriorate. „Posesorul cardului trebuie doar să prezinte băncii emitente o dovadă a tranzacției, cum ar fi confirmarea comenzii online primite de la comerciant pe e-mail“, spune Cătălin Crețu, general manager Romania, Visa Europe.
Practic însă, există o serie de limitări și departajări. Separația se leagă, în primul rând, de sumele pe care băncile sunt dispuse să le ramburseze în cazul unei tranzacții online nereușite sau al unei fraude. Astfel, cele mai accesibile plăți ramburs (chargeback) sunt în limita a 100 de lire sterline (circa 550 de lei). Tranzacțiile care depășesc această sumă intră sub incidența Regulii 75, care permite rambursarea sumei prin reversarea tranzacției.
Aici, intervine o nouă departajare. Procedura de rambursare este în principiu aceeași. Numai că, în cazul plăților de sub 100 de lire, banii se rambursează aproape pe loc, în timp ce în cazul sumelor mai mari (dar care începând de anul trecut nu pot depăși contravaloarea a 65.000 de lire), clientul trebuie să aştepte mai mult timp.
În plus, cei care fac pe internet o plată mai mare de 100 de lire cu un card de debit (chiar cu overdraft atașat), nu beneficiază de efectele Regulii 75. Mai exact, banca nu este obligată să ramburseze sumele care au făcut obiectul unei fraude online, dacă plata nu a fost făcută cu un card de credit. În general, termenul mediu de rambursare a sumelor care au făcut obiectul litigiului unei plăți online este de 45 de zile.
Banca nu este obligată să ramburseze nici sume